zaterdag 18 april 2015

Vele kleintjes (2) ....


Vele kleintjes maken 1 grote geldt voor voor uitgaven maar ook voor andere dingen zoals bijvoorbeeld besparen op stroomverbruik. Een paar voorbeelden:

stopcontact schakelaarEen internet modem dat 24 uur per dag aanstaat maar slechts 4 uur per dag daadwerkelijk gebruikt wordt doet al snel 15W per uur. 20 uur nutteloos aanstaan betekent een verbruik van 300Wh per dag √©xtra ofwel  109Kwh per jaar.
Doe hetzelfde voor zaken als je settopbox van je televisieprovider, reken het sluipverbruik van adapters mee (en reken maar dat die veel kunnen gebruiken, ik heb in huis adapters die maar liefst 7Wh gebruiken wanneer er niks aanhangt!, dat is 61Kwh per jaar! ) , de standby functie van je televisie , versterker, spelcomputer, de ATX voeding in je desktop pc (bij mij gemeten:6Wh terwijl de pc uitstaat!)

Als je alles bij elkaar optelt schrik je je rot van de hoeveelheid stroom die je zomaar verspilt zonder dat je er ook maar enigszins plezier van hebt.  Bij mij kwam het neer op een sluipverbruik van adapters en standby apparaten van ongeveer 50Wh.  Door de weeks ben ik 9u weg van huis om te werken en ik slaap ook nog ergens iets van 8u per dag dus effectief gebruik ik de boel 17 uur per dag niet. Dat maakt 850Wh per dag = 310Kwh per jaar. = 77 euro.

Besparen is simpel:  Koop een stopcontact met schakelaar (investering: 1 euro ongeveer)  om alles in 1 keer uit te zetten als je bv naar bed gaat of naar je werk gaat of als je lui bent zijn er ook stopcontacten die bij een bepaalde minimumwaarde alles automatisch uitschakelt. Deze zijn echter wel wat duurder in aanschaf maar heb je alsnog binnen een jaar terugverdiend.

Volgende keer: Verder besparen op je energieverbruik.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten