zaterdag 9 mei 2015

Heb ik dat nodig?

Nadenken
 Nu we de kleine uitgaven , kleine energieverbruikers e.d. hebben aangepakt is het tijd om over de wat grotere aankopen na te denken.

Veel spullen die we kopen hebben zijn vaak  'nice-to-have'  of vallen onder 'altijd handig' maar niet onder 'noodzakelijk'.

Dat wil dus zeggen dat het wellicht leuk is om te hebben maar lang niet altijd noodzakelijk. Dit gaat vooral op voor bijvoorbeeld gadgets maar ook voor allerlei andere aanschaffen En alhoewel de dingen per stuk wellicht niet extreem duur zijn, bij elkaar telt het toch aardig op. 

Waar moet je in dit geval aan denken. Stel je voor dat je rondloopt in een groot electronica warenhuis en je bent gadget verslaafd. Je hebt al een smartphone, een laptop, een pc etc en je oog valt op een nieuwe glimmende tablet. Je speelt er even mee en door je hoofd spoken alvast de vele voordelen van zo'n apparaat. Je kan hem handig op de bank gebruiken, je kan hem makkelijker meenemen op vakantie, je kan boeken lezen in de trein etc.

In de praktijk zit je echter nooit op de bank maar achter je laptop, ga je nooit op vakantie en ben je voor het laatst in 1980 met de trein geweest.

Op de een of andere manier proberen je hersenen je er vaak van te overtuigen dat je iets heel erg nodig hebt. Alsof je hersens de taak van de marketing afdeling hebben overgenomen.

Zoals ook op de blog van Mr. Moneymustache te lezen is is de vraag "Is het handig en krijg ik hier plezier uit" niet de enige vraag die je je moet stellen omdat het antwoord daarop bijna altijd "ja" is. En is het nog geen "ja" dan verzint je hoofd wel een rits argumenten om het toch richting "ja" te krijgen.

Het probleem met de aanschaf van dit soort dingen is dat ze snel weer 'een ding' in huis worden. Die nieuwe tablet is de eerste dag fantastisch, de week erop prima, de maand erna gebruik je hem bijna niet meer omdat je laptop toch handiger werkt en de maand daarna ligt ie in de la te verstoffen. Weer een ding in huis erbij dat schoongemaakt moet worden, opgeladen moet worden, na een tijdje vervangen moet worden , onderhouden moet worden (in het geval van bv een auto, scooter, motor etc)

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor tablets en andere gadgets maar ook voor zaken als auto's. Het geluk van je nieuwe auto is vaak maar van hele korte duur. Zodra de 'nieuwe auto geur' verdwenen is en je gewend bent aan je nieuwe auto is het gewoon weer 'je auto' geworden en ben je er niet meer of minder gelukkig mee dan je vorige auto. 

Als je echt goed met geld wilt omgaan is de vraag "Is het handig en krijg ik hier plezier uit" dus niet de juiste vraag. De vraag moet zijn: "Kan ik het me veroorloven". Ik gebruik expres de term 'veroorloven' in plaats van 'betalen' omdat dat 2 verschillende dingen zijn.  Wellicht heb je meer dan genoeg geld op de bank staan om die nieuwe gadget te betalen maar zijn je uiteindelijke doelen heel anders.

Voorbeeld: Je spaart om eerder te kunnen stoppen met werken en je hebt dus meer dan genoeg geld op de bank staan om een tablet te kopen.
Je spaarplannen lopen echter nog niet helemaal goed genoeg en je moet eigenlijk nog een paar tientjes per maand meer sparen dan je nu doet. Dan kun je dus stellen dat je die tablet wel kan betalen maar omdat je doelen anders zijn kan je het je eigenlijk niet veroorloven.

 Ander voorbeeld: Je verdient extreem weinig. Zeg even dat je 1 euro per uur verdient. Omdat je erg zuinig leeft heb je 300 euro gespaard en je oog valt op die tablet van 300 euro. Dan kan je het dus betalen maar omdat je voor die 300 euro maar liefst 300 uur hebt moeten werken kan je het je eigenlijk niet veroorloven. Het aantal gewerkte uren staat niet meer in verhouding met de aanschafprijs en het aantal uren plezier dat je wellicht haalt uit zo'n apparaat.

Door schade en schande wordt men wijs en ik heb zelf ook uiteindelijk geleerd dat het geluk van nieuwe aankopen dikwijls maar van korte duur is.

Als je de volgende keer dus overweegt om iets aan te schaffen, stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Hoelang ga ik hier plezier van hebben?
  • Kan ik me dit veroorloven als ik mijn andere prioriteiten en doelen in het leven bekijk?
  • Is er geen andere optie die wellicht goedkoper is? (bv een fiets of scooter kopen om naar je werk te rijden ipv een auto) 
  • Wordt dit niet weer een 'ding' in huis dat niet gebruikt wordt na een tijdje. 

Over dit onderwerp kan ik een compleet boek schrijven maar de basis lijkt me duidelijk, wees kritisch over je aankopen.


De volgende keer ga ik het hebben over hoe dit samenhangt met minimalisme...





Geen opmerkingen:

Een reactie posten