vrijdag 26 juni 2015

Mooi weer, pak eens de fiets

fietsIk fiets zelf graag en fietste toen ik nog iets dichterbij mijn werk woonde dagelijks  de 10km naar mijn werk. Op den duur heb ik zelfs de auto weggedaan. Dat scheelde enorm in de maandlasten.

Nu woon ik helaas iets verder weg van mijn werk en heb ik wel weer een klein autootje. De afstand is met 22km ruim verdubbeld  Ik heb dit  een tijdje elke dag gedaan maar dat vond ik echt te vermoeiend worden en met slecht weer is het ook niet altijd een pretje dus heb het nu verlaagd naar 2 keer per week minmaal en dat is prima vol te houden.

Omdat ik een hekel aan files heb probeer ik dit altijd te doen op de drukste dagen van de week. Berucht is de dinsdagochtendspits en vaak maandagen of donderdagen.
De tijd die ik kwijt ben is een beetje afhankelijk van de windrichting maar veelal tussen de 50 en 55 minuten. Met de auto doe ik er in de spits ongeveeer 45 minuten  Dus je ziet dat het zelfs over een wat langere afstand van 22km nog best meevalt met hoeveel langer je onderweg bent met de fiets en dan heb ik het nog niet over de horrorspitsen waarbij ik soms wel tot anderhalf uur onderweg ben met de auto.

Bijkomend voordeel is dat ik geen sportschool abonnement nodig heb, mijn gewicht blijft netjes stabiel en conditie blijft op peil.

Dus zeker nu het wat mooier weer is zou ik zeggen: Pak die fiets eens naar je werk. Begin rustig aan en je zult snel merken dat fietsen veel voordelen heeft:

- Geen files
- Geen gestress
- Geen brandstofkosten
- Je lichaam maakt dopamines aan waardoor je je beter voelt
- Je conditie wordt beter
- Fietsen is een prima middel tegen hart en vaatziekten, overgewicht en ziektes als diabetes.  (wat later weer kan schelen in je ziektekosten! )
- Je kan je fiets overal kwijt, vooral handig als je in een stad werkt waar parkeerplaatsen schaars zijn

Het kostenvoordeel is in mijn geval niet enorm omdat ik een zuinige suzuki alto rij die niet veel brandstof verbruikt maar het bespaart per keer fietsen toch ongeveer 5 euro. Heb je een onzuinigere auto dan wordt het verschil snel groter.

Volgende keer zal ik iets dieper ingaan op wat autorijden werkelijk kost. 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen