zondag 12 juli 2015

De werkelijke kosten van je auto

auto
Het OV is duur he. Dat kan nooit op tegen de auto qua kosten.

Een veelgehoorde uitspraak maar heb je wel eens uitgerekend hoeveel je auto je nou daadwerkelijk kost per gereden kilometer?


Een algemeen cijfer is er natuurlijk niet te geven want het verschilt behoorlijk per auto. Mijn vorige auto was een Mitsubishi carisma 1.8 op benzine. Een betrouwbare auto, behoorlijk zuinig voor het formaat (1 op 15 over de looptijd gemiddeld) maar omdat ik niet veel kilometers reed (5.000km per jaar)  tikten de vaste lasten en onderhouds beurten behoorlijk hard aan. De totale kilometerprijs van die auto was maar liefst € 0,52 per gereden kilometer!

Momenteel rij ik in het kleinste gebakje rond dat er bestaat, een 15 jaar oude suzuki alto. Een jaar geleden 2e hands gekocht voor 900 euro en met een verbruik van 1 op 19 gemiddeld over de looptijd tot nu toe ook behoorlijk spaarzaam. In een jaar tijd heb ik 1 aandrijfas a 200 euro moeten vervangen. Laten we eens kijken hoe de kosten van deze auto tot nu toe zijn geweest:


Geschatte opbrengst is wat ik verwacht nog voor de auto te krijgen als ik hem weer verkoop of inruil.
De APK staat voor de deur en ik verwacht dat de auto daar zonder al te grote kosten doorheen komt maar er moeten wel 2 nieuwe achterbandjes onder en een kleine beurt is ook geen overbodige luxe. Zodra de werkelijke APK kosten bekend zijn zal ik hier een update voor maken.

De totale kosten per kilometer zijn in dit geval € 0,26 per kilometer. En dan rij ik in zo ongeveer de goedkoopste auto die je kan rijden.

2e hands of nieuw

De ANWB heeft in onderstaand filmpje berekend dat het rijden van een nieuwe suzuki alto of nissan pixo je respectievelijke € 0,36 en € 0,37 per kilometer kost. Dat is dus al 10 cent per kilometer meer voor de allergoedkoopste nieuw te rijden auto. Voor de meeste nieuwe auto's begint het bij € 0,50 per kilometer.  2e hands rijden is dus in veel gevallen goedkoper, dat komt vooral omdat de afschrijving enorm hard aantikt. Al kan je met 2e hands ook behoorlijk duur uitzijn als je een kat in de zak koopt.



Als je deze kosten in ogenschouw neemt kun je al heel snel niet meer roepen dat het OV goedkoper is. Pas vanaf 2 personen is de auto vaak goedkoper dan het OV.

Ook zie je dat bv dat de kilometervergoeding die je van je werkgever krijgt a 19 cent per kilometer nog niet eens toereikend is om een 15 jaar oude 2e hands suzuki alto van te rijden.

Zodra de werkelijke kosten van de APK bekend zijn (over 2 weken) zal ik deze post updaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten