vrijdag 21 augustus 2015

Spaardoelen

pot met goud
Sparen is een belangrijk onderdeel van financiele onafhankelijkheid maar is soms lastig vol te houden. Zeker in een maand waar het geld je portomonee uit lijkt te vliegen zoals wij hebben gemerkt tijdens het klussen.

Om toch jezelf te houden aan het sparen kun je je spaarrekening opnemen bij je vaste lasten via het pay yourself first concept. Wat ik zelf aanvullend hierop doe is heel simpel:

- Eerst bepalen hoeveel geld je elke maand theoretisch kan overhouden
- Bepaal aan de hand hiervan wat je spaardoel wordt  (bv ik hou 600 euro over en ik moet hier van mezelf 500 euro van sparen deze maand)

Het spaardoel deel ik dan weer op in korte termijn en lange termijn. De korte termijn kan bv dus zijn wat je aankomende maand gaat sparen. De lange termijn wisselt bij mij een beetje maar is meestal een half jaar tot een jaar vooruit.

Om dat je niet in de toekomst kan kijken schat ik dit altijd vrij conservatief in. Dus ik hou bv 600 euro over dus aan het einde van het jaar kan ik de maanden september, oktober, november en december sparen. Theoretisch zou dat bv 600 maal 4 maanden = 2400 euro zijn. Ik rond het dan bv af naar 2000 euro om wat speling te hebben en probeer me dan ook écht aan die 2000 euro te houden.

Het voordeel is dat je voor jezelf een soort stok achter de deur hebt zodat je je geld minder snel geneigd bent uit te geven (anders haal je immers je spaardoelen niet).

Het nadeel kan zijn dat je enorm baalt als er een dure tegenslag tussendoor komt waardoor je je spaardoelen bij moet stellen. Aan de andere kant geeft dit weer een extra motivatie om wat harder te sparen, je nieuwe doel moet je toch immers nu wél halen van jezelf.

Stellen jullie ook spaardoelen?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten