zondag 6 september 2015

Hoeveel buffer is genoeg

SpaarvarkenHoe groot moet een buffer zijn? Een buffer is puur voor onverwachte zaken zoals een kapotte wasmachine, reparatie aan de auto of eventueel werkloosheid.

Vooral dat laatste is een dingetje omdat het geld er dan behoorlijk hard uitvliegt. Gelukkig bestaat er nog wel zoiets als WW maar zodra je naar de bijstand moet wordt het toch snel vervelend, zeker met een koophuis aangezien je dan als 'rijk' gezien wordt in dit land met alle vervelende gevolgen van dien.

Dan toch liever mijn eigen broek zo lang mogelijk ophouden.

Voor mezelf heb ik intussen besloten tussen een half jaar en een jaar aan maandelijkse kosten aan buffer aan te houden. Minimaal een half jaar en bij voorkeur een jaar. Dat komt in ons geval neer op een bedrag van rond de 12.000 euro omdat we redelijk zuinig leven..
Eind dit jaar heb ik dat doel bereikt en gaat dat bedrag op een aparte rekening. Daarna kan ik gaan sparen voor bv de vervanging van mijn auto en gaat er wat geld richting investeringen en probeer ik die buffer niet meer aan te spreken.

Hoeveel buffer proberen jullie aan te houden?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten