vrijdag 23 oktober 2015

Ruimte in het DVD rek

DVD
Geheel tegen de bespaar principes in heb ik onlangs een 2 tal externe harddisks gekocht. Niet bedoeld om geld mee te besparen maar wel om ruimte te besparen en voor het gemak. Ik heb mezelf namelijk als doel gesteld mijn hele DVD collectie om te zetten op harddisk. Nogal een tijdrovend klusje aangezien ik rond de 125 DVD's bezit.


Nu wil ik zeker mijn DVD collectie niet in zijn geheel wegdoen al kan een deel ervan wel direct weg. Het is echter wel een prettig idee dat het kán mocht ik ooit kleiner gaan wonen bijvoorbeed. Ook voor het gemak is het ideaal. Hang de externe harddisk aan je pc of mediacenter en je kan alle films met 1 druk op de knop zien.

Het programma waarmee ik alles omzet heet DVD Decrypter en zet de DVD om in een zogenaamde ISO file. Niet alleen kan je dit bestand direct in bv Kodi openen (een mediacenter applicatie) maar ook in windows 8 of hoger kan je deze bestanden direct koppelen en in windows 7 en lager kan dit met bv het programma Daemon  tools.  Het voordeel van een ISO is dat je geen kwaliteitsverlies hebt, de menu's gewoon nog hebt etc. Het is gewoon een exacte kopie van de DVD en je kan er later ook weer een DVD van branden mocht dat nodig zijn omdat bv het origineel kapot is.

Een ander aardig programma is handbrake , dit comprimeert de DVD tot een MP4 of MKV bestand en kan evt ondertitels erbij voegen. De kwaliteit wordt hierdoor iets minder maar de film neemt ook minder ruimte in. Omdat ik ruimte in overvloed heb gekocht heb ik besloten om voor de volledige ongecomprimeerde ISO te gaan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten