zaterdag 14 november 2015

Elke maand weer

herhaling
Elke maand weer. Dat is het mantra dat ik voor mezelf heb als ik iets wil aanschaffen waarbij kosten elke maand terugkomen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan abonnementen maar in dit geval gaat het om motorrijtuigenbelasting.  Mijn oude trouwe brik begint zo langzaam aan wel eens aan vervanging toe te komen en ik zou graag een klasse groter willen rijden. Niet omdat ik nou zo'n kilometervreter ben maar eigenlijk juist omdat ik dat niet ben.
Als ik de auto pak is dat eigenlijk altijd voor afstanden van minstens 20km of wanneer ik wat moet meenemen wat niet op de fiets mee kan. Dan is het af en toe proppen in een kleine suzuki maar ook lange afstanden afleggen is vrij vermoeiend met zo'n kleine auto.

Het grootste probleem is dat we in Nederland niet worden afgerekend om zoiets logisch als je afgelegde aantal kilometers maar op hoe zwaar je auto is en of je op Benzine of Diesel rijdt. Diesel valt sowieso af. Niet alleen is het economisch niet rendabel met rond de 8.000km per jaar, ook weiger ik pertinent een dieselauto te bezitten vanwege het milieu en luchtkwaliteit.
Ik betaal nu echt peanuts voor mijn alto, 16 euro per maand aan MRB. Een beetje leuke D segmenter kost al snel richting de 70 euro per maand! Dat zo'n ding wat meer brandstof verbruikt boeit me eigenlijk niet. Hoeveel geld dat kost heb je immers zelf in de hand door meer of minder te rijden

De  MRB komt echter wel elke maand weer terug. In vergelijking met mijn alto kost me dat op jaarbasis bijna 650 euro extra. en dan heb ik geen meter éxtra gereden. Stel dat je zo'n auto 3 jaar hebt dan kost het je alleen aan MRB dus al  een kleine 2000 euro méér , alleen voor een iets zwaardere auto voor de deur. Dat is toch best zonde en je ziet in dit voorbeeld al dat de bedragen rap oplopen.

Voor mij zijn lage maandlasten heilig dus misschien toch maar weer voor een kleine auto kijken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten