woensdag 25 november 2015

Repareren of vervangen

auto
Sinds een klein maandje heb ik gemerkt dat er een klein gaatje in de uitlaat van mijn auto zit. Dit was bij de laatste APK dichtgesmeerd maar uiteraard is dat weer opengegaan.

 Het deel (voorpijp) dat vervangen moet worden is niet heel duur maar aangezien ik al plannen had om tzt voor een andere auto te gaan kijken kan ik er ook voor kiezen om ermee door te blijven rijden.
Zeker aangezien het maar om een klein gaatje gaat.

Uiteindelijk ging de perfectionist in me toch maar naar de garage. Hoe oud en brak het barrel ook is, technisch moet het ding van mij nou eenmaal goed zijn.  Nou dat had ik beter niet kunnen doen want halverwege de dag kreeg ik een belletje dat de rest van de uitlaat (incl katalysator)  bij het vervangen afgebroken was. Met andere woorden. In plaats van een klein stukje voorpijp dat ongeveer 100 euro zou gaan kosten werd het kostenplaatje nu 650 euro (!) . Dat betekent bijna een waardeverdubbeling van mijn auto ! :)

Aangezien het ding verder nog wel goed loopt en het zonder uitlaat helemaal zo rot rijdt heb ik besloten het toch maar te laten maken. Het alternatief zou immers zijn om de auto naar de sloop te brengen en nu direct een andere auto te kopen.
Het maakt de keuze voor wel of geen andere auto wel iets makkelijker aangezien ik het nu niet voor mezelf kan maken om na zo'n dure reparatie de auto weer weg te doen. Veel meer dan 750 euro zal de auto namelijk bij verkoop niet opleveren. Nieuwe uitlaat of niet.

Kortom: Misschien was dit even een tegenvaller die ik gelukkig dankzij spaargeld zonder met mijn ogen te knipperen kon betalen, maar op de lange termijn kan het wel eens geld opleveren omdat ik nu de aanschaf van een andere auto met minimaal een jaar zal uitstellen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten