zaterdag 2 januari 2016

Toch een andere auto maar dan wel goedkoop!

auto
De kogel is door de kerk. Toch een andere auto gekocht.

Ik was al wezen kijken bij diverse autobedrijven en dealers maar voor een leuk 2e handsje moet blijkbaar vandaag de dag diep in de buidel getast worden.

Waar je vroeger voor rond de 4000 euro nog een leuk autootje kon halen bij de dealer moet je vandaag de dag toch al snel 5 a 6k meenemen. Ga je voor minder rondshoppen dan kom je echt het afbraak van de autowereld tegen. Kan je je geld beter in de sloot smijten.

 Ik had bijvoorbeeld een renault megane gezien uit 2003 met behoorlijk wat kilometers maar zo op de foto's leek het nog wel wat en hij kostte slechts 2000 euro.  Toen ik daar aankwam was er echt van alles aan mis. Spiegel was afgebroken, 4 (!) gladde en lege banden, rondom deuken en krassen , het interieur zag er compleet uitgewoond uit, schade aan de voorkant etc. Dat ze daar nog 2000 euro voor durven te vragen is echt ongeloofelijk. En helaas waren zo'n beetje alle auto's uit die prijsklasse in eenzelfde staat bij autobedrijven.

Het werd dus particulier dus marktplaats opgestart en gekeken. Toevallig stond er voor 2200 euro een megane te koop in mijn eigen stad. Dat is in elk geval de moeite waard. 's avonds al een keer langsgereden en even snel gekeken maar deze stond er in elk geval een stuk beter bij dus ik heb 's avonds een bod gedaan van 1800 euro op de auto en een afspraak gemaakt.

Helaas was deze auto niet helemaal zo goed als de advertentie liet blijken: Achterbanden waren glad , een wiellager maakte herrie, het rechterraam werkte niet, de distributieriem was aan vervanging toe en er zat nog maar 1 maand apk op.  Qua uiterlijk was het verder prima in orde met weinig krasjes en schades. Gewoon nog een net exemplaar en ook niet extreem veel kilometers.

Vanwege de technische problemen heb ik de eigenaar een bod gedaan van 1200 euro waarna we op 1300 euro uit zijn gekomen. Meer had ik er ook echt niet voor willen geven gezien de gebreken.

Het wiellager en de achterbanden heb ik inmiddels laten vervangen en hiervan waren de kosten 400 euro bij elkaar. Volgende maand komt de apk en de distributiewissel er aan en er moet nog een stabilisatorstangetje vervangen worden. Ik verwacht dat de kosten hiervan tussen de 700 en 750 euro komen te liggen. Het raammechanische moet ik nog bekijken maar ik gok dat de aanstuurmodule stuk is en die kosten rond de 50 euro op de sloop.  Totale kosten voor de auto komen dan op 2500 euro.

De suzuki alto is intussen verkocht voor 500 euro dus voor in totaal 2000 euro heb ik weer een 3 jaar jongere auto met minder kilometers én een klasse ruimer. 




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen